Βασίλης Τσιμπίδης, Επιθεωρητής Ποιότητας Πλοίων
Έλεγχος Ποιότητας σε εργασίες πλοίων, εφαρμογή και οφέλη
«Έλεγχος Ποιότητας σε εργασίες πλοίων, εφαρμογή και οφέλη», Τρίτη 17 Ιουλίου 2012, 18:30 – 20:00, Αίθουσα ΕΛ.Ι.Ν.Τ., Σκουζέ 14 Πειραιάς
Είναι αναγκαιότητα για το καλύτερο ποιοτικό αποτέλεσμα των εργασιών επισκευής και κατασκευής σε ένα πλοίο να εκτελούνται οι εργασίες από καλύτερα καταρτισμένους, εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους (στις ειδικότητες που είναι εφικτό) εργατοτεχνίτες και να ελέγχονται οι εργασίες από ανεξάρτητους από την παραγωγή επιθεωρητές ελέγχου ποιότητας στη βάση καθημερινής απασχόλησης.
Πολλές επιχειρήσεις που είναι πιστοποιημένες με ISO 9001 ή επιχειρήσεις που χορηγούν πιστοποιητικά Δήλωσης Συμμόρφωσης για παραγωγή μεταλλικών προϊόντων σύμφωνα με το Πρότυπο ΕΝ 10204, είναι υποχρεωμένες να ορίζουν υπεύθυνους Ποιότητας. Στις περισσότερες επιχειρήσεις δεν δουλεύει ικανοποιητικά το σύστημα.
Πολλές επιχειρήσεις στον κλάδο δεν επιθυμούν τέτοιες διαδικασίες και εφαρμογές ή επιθυμούν ένα χαλαρό σύστημα επίβλεψης. Επίσης μεγάλος αριθμός εργαζομένων δεν βλέπει με θετικό μάτι μια τέτοια εφαρμογή για τους δικούς τους λόγους.
Αυτός όμως που πρέπει να το αξιώσει είναι ο πελάτης δηλαδή η εταιρεία του πλοίου, διότι, είναι μόνοι ζημιωμένοι από μια χαλαρή ή ανύπαρκτη επίβλεψη. Για επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να ορίσει έναν δικό του εκπρόσωπο ποιότητας ή να απαιτήσει από την επιχείρηση που εκτελεί το έργο να αποδεχθεί και να ορίσει κατάλληλα εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο προσωπικό για το σκοπό αυτό.
Για να υλοποιηθεί ο στόχος για την βελτίωση και την επίτευξη της ποιότητας ενός έργου και την ικανοποίηση του πελάτη, έχουν αναπτυχθεί και εφαρμόζονται Ευρωπαϊκά, Διεθνή και κρατικά πρότυπα, και πάνω σε αυτά πρέπει να εργασθούμε και να συμμορφωθούμε (EN, ISO, ΕΛΟΤ, DIN, AWS, κλπ)
Για την όλη παραγωγική διαδικασία κατασκευής ενός πλοίου θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε πολλές δεκάδες διαφορετικά αντικείμενα επιθεώρησης. Για την επισκευή ενός πλοίου πάλι θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε δεκάδες αντικείμενα επιθεώρησης εργασιών.
Θα αναφερθούμε σε ένα από τα σημαντικότερα θέματα που είναι οι συγκολλήσεις (ελασμάτων, σωλήνων, χυτών κλπ.). Η συγκόλληση είναι μια ουσιώδης και βασική διεργασία στην κατασκευή και επισκευή πλοίων.
Μια εταιρεία για να αναλάβει εργασίες συγκολλήσεων πρέπει να έχει τις κατάλληλες προϋποθέσεις. Ειδικότερα για τις συγκολλήσεις έχουν αναπτυχθεί πολλά πρότυπα.
Τα πρότυπα αυτά περιγράφουν απαιτήσεις ποιότητας σε εταιρείες που ασχολούνται με συγκολλήσεις, τον συντονισμό των εργασιών συγκόλλησης (καθήκοντα και υπευθυνότητες), τις απαιτήσεις για την πιστοποίηση των συγκολλητών, τις προδιαγραφές και την πιστοποίηση των διαδικασιών συγκόλλησης, την πιστοποίηση των μεθόδων συγκόλλησης, τα επίπεδα αποδοχής – απόρριψης κλπ.
Πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος του επιθεωρητή συγκολλήσεων, ο οποίος επιτηρεί το σύστημα ώστε να διασφαλισθεί ότι η συγκόλληση και οι σχετιζόμενες εργασίες εκτελούνται και ολοκληρώνονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές της συγκόλλησης αλλά και τους πιστοποιημένους συγκολλητές.
Για να μπορέσουμε να ελέγξουμε την ποιότητα σε πολύ μεγάλο βαθμό, πρέπει να εκτελούνται μέθοδοι μη καταστροφικών ελέγχων (PT, MT, UT, RT, VT, κλπ) σύμφωνα με αντίστοιχα πρότυπα.
Για να υλοποιηθούν σε ένα έργο όσα αναφέραμε προηγουμένως θα πρέπει να ακολουθούνται και να εφαρμόζονται από το σχέδιο ποιότητας, τα προγράμματα επιθεώρησης, τις οδηγίες εργασίας και τις οδηγίες επιθεώρησης.
Τα οφέλη για τον ιδιοκτήτη ενός πλοίου από τον συστηματικό έλεγχο ποιότητας στις εργασίες ενός πλοίου είναι πολύ σημαντικά.
- Μείωση κινδύνων ατυχήματος σε ανθρώπινο δυναμικό από πιθανές αστοχίες στα υλικά ή από αστοχία στις εκτελεσθείσες εργασίες.
- Μείωση του κόστους συντήρησης του πλοίου λόγω έκτατων/απρόβλεπτων ζημιών από αστοχίες των εργασιών. Π.χ. (διαρροή σωλήνας υψηλής πίεσης λαδιού ή νερού ή πετρελαίου), α) Από ατελή διείσδυση ρίζα της συγκόλλησης ή υπερβολικό κρέμασμα ρίζας, ή ατελή τήξη μεταξύ “κορδονιών” της συγκόλλησης σε μία σωλήνα, β) Από ρηγμάτωση στον πόδα της συγκόλλησης κυρίως σε μία ανοξείδωτη σωλήνα λόγω υψηλής θερμοκρασίας κατά την συγκόλληση.
- Συγκολλήσεις κακής ποιότητας με επιφανειακές ατέλειες /αστοχίες (καψίματα στον πόδα της συγκόλλησης, υπερυψωμένη συγκόλληση, πιτσιλίσματα, αναδιπλώσεις / κρυοκολλήματα, επιφανειακοί πόροι κλπ.) προκαλούν πρόσθετο κόστος συντήρησης της βαφής λόγω κακής πρόσφυσης της βαφής και γίνονται σημεία έναρξης διάβρωσης μετά την βαφή.
- Μεγαλύτερη αξία στο πλοίο σε περίπτωση πώλησης του, λόγω του “καλού ιστορικού” εκτέλεσης και τεκμηρίωσης των εργασιών του πλοίου.
- Η συστηματική εφαρμογή ελέγχων ποιότητας και η απαίτηση για εκτέλεση και επίβλεψη των εργασιών από πιστοποιημένους και με δεξιότητες εργατοτεχνίτες ή επιθεωρητές συμβάλει ουσιαστικά και στην συνεχή ποιοτική βελτίωση των προσφερόμενων εργασιών στον κλάδο της Ναυπηγοεπισκευής.
Περισσότερες Διαλέξεις & Παρουσιάσεις
Πρόσφατες Διαλέξεις
Πρόσφατες Τεχνικές Παρουσιάσεις
Kατηγορίες
- Άρθρα Μελών (4)
- Δελτία Τύπου (62)
- Τελευταία Νέα (73)
- Χωρίς κατηγορία (14)