Παραθέτουμε συνοπτικά, τα βασικά θέματα που αποτέλεσαν αντικείμενο κατά περίπτωση συζήτησης/επεξεργασίας στην 76η Σύνοδο της ΜEPC που έγινε 10-17/06/21 με τηλεδιάσκεψη και παρακαλούμε για την ενημέρωσή σας.
- Consideration and adoption of amendments to mandatory instruments.
Όλες οι προταθείσες τροποποιήσεις στο Αnnex I και IV της ΜΑRPOL, υιοθετήθηκαν, αναφορικά με την απαγόρευση χρήσης και μεταφοράς για χρήση «heavy fuel» στην Αρκτική και «εξαίρεση των μη στελεχωμένων φορτηγίδων»
- Harmful aquatic Organisms in Ballast water.
Εγκρίθηκαν όλα τα συστήματα από κατασκευάστριες εταιρείες των Κρατών Μελών, για νέα BWMs.
Εγκρίθηκε η πρόταση της INTERTANKO αναφορικά, με περαιτέρω διευκρίνηση κάποιων εγγραφών στο “Ballast Water Record Book”.
- H πρόταση της INTERTANKO, για περαιτέρω βελτίωση του Κανονισμού Β4-Βallast Water Exchange, σε συνδυασμό με τον Κανονισμό D2-Ballast Water Performance Standard και Β1-Ballast Water Management Plan, που υπάρχει σε κάθε πλοίο, δεν υιοθετήθηκε στην φάση αυτή και θα επανεξεταστεί στο προσεχές μέλλον.
- Η πρόταση της Κίνας, για τροποποίηση/συμπλήρωση του “Form of the International Ballast Water Management Certificate” επίσης δεν υιοθετήθηκε και παραπέμφθηκε στην PPR Sub-Committee, για επανεξέταση/εισήγηση.
Air Pollution Prevention.
- Η Επιτροπή υιοθέτησε τις προτεινόμενες τροποποιήσεις “to the Guidance for best practice for member State/Coastal State” (MEPC 1/circ.884) και εισηγήθηκε στην Γραμματεία ΙΜΟ, να προβεί στις δέουσες προς τούτο ενέργειες ώστε να καθοριστούν ενιαία κριτήρια/προϋποθέσεις από όλα τα Κ.Μ. του ΙΜΟ, για την έκδοση άδειας εφοδιασμού των πλοίων με καύσιμα αλλά και τον τρόπο ελέγχου και ανανέωσης αυτής στα πλαίσια εφαρμογής.
- Δεν εγκρίθηκε η πρόταση του Correspondence Group για τροποποίηση επίσης των “2013, Interimg quidelines for determining minimum propulsion power to maitain the manoeuvrability of ships in adverse conditions” (MEPC 1/circ.850/Rev.2).
Επίσης, η ταχύτητα για εκτέλεση των συναφών κινήσεων που ενδεικτικά προτάθηκε να είναι, 4 Knots, θα επανεξεταστεί, από τον προαναφερθέν Group.
- Η Επιτροπή υιοθέτησε επίσης τις τροποποιήσεις των, 2018, “Guidelines on the method of calculation of the affained Energy Efficiency Design Index (EEDI) for new ships” (Resolution, MEPC.308 (73), as amended by resolution mepc.322 (74)).
Ενώ δεν έκανε αποδεκτή την πρόταση της Δημοκρατίας της Κορέας, για περαιτέρω διευκρίνιση των “ Attained EEDI” και “Required EEDI”
- Energy Efficiency of Ships
Στο βασικό αυτό θέμα συζητήθηκαν εκτενώς οι δυο συμπληρωματικοί δείκτες, που περαιτέρω στοχεύουν να συμβάλουν στην μείωση των ρύπων των πλοίων δηλ.
- Energy Existing Ship Index (EEXI) που θα δείχνει σε κάθε πλοίο την ενεργειακή του απόδοση, σε σύγκριση με την γραμμή βάσης και θα εκφράζεται σε ποσοστό έναντι του υφιστάμενου δείκτη (Energy Efficiency Design Index-EEDI) και
- Annual Operational Carbon Intercity Indicator (CII), (Ετήσιος δείκτης έντασης λειτουργικού άνθρακα) για πλοία άνω των 5000gt, που θα καθορίζει τον ετήσιο συντελεστή μείωσης που απαιτείται, για την διασφάλιση συνεχούς βελτίωσης της λειτουργίας έναντι του άνθρακα του πλοίου, εντός του επιπέδου διαβάθμισης A, B, C, D και Ε. Ένα πλοίο με διαβάθμιση D and E για τρία συναπτά έτη υποβάλλει σχέδιο διόρθωσης, προκειμένου να επιτευχθεί ο δείκτης ή και μικρότερης διαβάθμισης Β ή Α.
Σε περίπτωση μη επίτευξης, του προαναφερθέντος στόχου (κατηγορία C), θα υπόκεινται σε υποχρεωτική επανεξέταση του Σχεδίου Διαχείρισης Ενεργειακής Απόδοσης Πλοίων (SEEMP) και θα πρέπει να έχουν ένα σχέδιο διορθωτικών μέτρων, για το πώς θα επιτευχθεί ο Απαιτούμενος Ετήσιος Λειτουργικός Δείκτης CII.
Στα πλαίσια των δεδομένων αυτών και, αφού για τον πρώτο δείκτη εξετάστηκαν εκτενώς όλες οι δυνατές παράμετροι που θα μπορούσαν να επηρεάσουν στην διαμόρφωσή του (power of main and auxiliary engines, ship speed, shaft and engine power, etc) και, παρά τις διιστάμενες θέσεις/απόψεις, διαμορφώθηκαν από την σχετική Ομάδα Εργασίας τέσσερεις Αποφάσεις και ισάριθμες κατά περίπτωση, «Κατευθυντήριες Οδηγίες» οι οποίες κατ’ αρχή συζητήθηκαν στην Επιτροπή με γνώμονα να οριστικοποιηθούν σε επόμενη Σύνοδό της.
Όσο αφορά τον δεύτερο δέκτη (CII) από την Ομάδα Εργασίας, επεξεργάστηκαν και υποβλήθηκαν στην Επιτροπή τρεις Αποφάσεις και ισάριθμες «Κατευθυντήριες Οδηγίες» λαμβανόμενων υπόψη, όλων των συναφών στοιχείων και παραμέτρων που έγιναν από τα Κ.Μ.
Η Χώρα μας π.χ. ζήτησε για τα πλοία που εκτελούν πλόες μέχρι 72 ώρες, να λαμβάνονται υπόψη τα σχετικά δεδομένα, καθώς και για πλοία, που έχουν ψυκτικά συστήματα και επηρεάζουν αναμφίβολα την διαμόρφωση του σχετικού δείκτη.
Λόγω των διαφορετικών θέσεων/απόψεων, θα γίνει επανεξέταση και οριστικοποίηση των συναφών στοιχείων.
Στην φάση αυτή με ισχνή πλειοψηφία αποφασίστηκε να γίνουν μειώσεις του CII ίσες με 2%, ανά έτος από το 2023 μέχρι το 2026, παρότι είναι γνωστόν, ότι οι μειώσεις αυτές, εξαρτώνται, από το πώς μετριέται το μεταφορικό έργο, για το οποίο δεν γίνεται κάποια ειδικότερη αναφορά.
Στα πλαίσια, αυτών των δεδομένων και οι δυο δείκτες θα αποτελέσουν εκ νέου αντικείμενο συζήτησης/επεξεργασίας σε ενδιάμεση συνάντηση του Φθινοπώρου (Σεπτεμβρίου), ώστε τον Νοέμβριο στην επόμενη Σύνοδο της ΜEPC, να οριστικοποιηθούν, με πρόθεση να αρχίσει η εφαρμογή τους από την 1η Ιανουαρίου 2023.
- Στα μεσοπρόθεσμα μέτρα, έγινε η συζήτηση, για την επιβολή φόρου στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όμως αποφασίστηκε το θέμα να παραπεμφθεί για περαιτέρω συζήτηση στην ενδιάμεση συνάντηση και να επαναφερθεί στην Επιτροπή στην Σύνοδο του Νοεμβρίου.
- Στο θέμα μείωσης της ταχύτητας των πλοίων, που ως γνωστόν είχαν υποβληθεί από Κ.Μ., διάφορες και αντικρουόμενες προτάσεις, δεν υπήρξε συμφωνία, αφού αρκετά Κ.Μ., έθεσαν και τους παράγοντες κοινωνικούς, οικονομικούς, αλλά και περιβαντολλογικούς, στα πλαίσια τυχόν υλοποίησης και εφαρμογής, αποφασίστηκε επίσης το θέμα να επαναφερθεί για συζήτηση.
- Για τα μακροπρόθεσμα επίσης μέτρα διατυπώθηκαν διαφορετικές θέσεις/απόψεις από Κ.Μ. και μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς (Νηογνώμονες) και τελικά αποφασίστηκε να επαναφερθεί το θέμα στην Επιτροπή, με συγκεκριμένες προτάσεις, για συζήτηση και λήψη αποφάσεων.
Pollution Prevention and Response
Στη φάση αυτή δεν λήφθηκαν επίσης μέτρα για την αποτροπή ή μείωση των απορρίψεων από τα “scrubber systems” που ως γνωστόν αποτελεί αντικείμενο μελέτης τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και Διεθνές επίπεδο.
- Για την αποτροπή μείωση ρίψης πλαστικών στην θάλασσα αποφασίστηκαν:
- Nα δημιουργηθούν στα λιμάνια κατάλληλες ευκολίες, για την παραλαβή, διαχείριση/επεξεργασία και
- Να εντατικοποιηθούν έλεγχοι στα πλοία στα πλαίσια αποθήκευσης και διάθεσης τους.
Θα εκδοθεί προς τούτο κατάλληλο έγγραφο από ΙΜΟ, προς Κ.Μ., για σύσταση και εφαρμογή.
Συντάκτης : Ανδρέας Συρίγος, Αντιπρόεδρος ΕΛ.Ι.Ν.Τ.