- Γενικές επισημάνσεις
- Βασικό θέμα ήταν η αναθεώρηση της Στρατηγικής ΙΜΟ, που τελικά υιοθετήθηκε κατά πλειοψηφία με στόχο την μείωση κατά 20% μέχρι και 30% το 2030 των ρύπων, 70% μέχρι το 2040 και 100% δηλ. μηδενικές εκπομπές το 2050.
Αυτό θεωρήθηκε σαν μεγάλη επιτυχία, βέβαια στα λόγια γιατί στην πράξη τα δεδομένα είναι διαφορετικά. Όπως η ΕΕΝΜΑ κατά καιρούς σημειώνει η επίτευξη του στόχου αυτού εξαρτάται από την δυνατότητα διάθεσης στην ναυτιλία επαρκών εναλλακτικών καυσίμων με μηδενικούς ρύπους, που σήμερα και μέχρι το 2030 τουλάχιστον θα είναι διατιθέμενα σε μονοψήφια ποσοστά (Biofuels 6-9%, E-fuels 0,5-0,7%, Low Carbon for sill fuels 1%, Αμμωνία 1%, Μεθανόλη 1% κλπ).
Για ενημέρωσή σας σημειώνεται, ότι τα νεότευκτα πλοία σύμφωνα με στοιχεία “Order Book 2022” λόγω του προβλήματος αυτού θα κάνουν χρήση “conventional fuel” σε ποσοστό 88,16% και μόνο σε ποσοστό 11,16% θα κάνουν χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
Πλέον των ανωτέρω σημειώνεται ότι για την παραγωγή και διάθεση επαρκών εναλλακτικών καυσίμων σύμφωνα με στοιχεία της “World Bank” απαιτούνται περί τα 3 τρις δολ. ΗΠΑ και το ερώτημα είναι εάν ποτέ θα είναι δυνατή μια τέτοια χρηματοδότηση από μη αναπτυσσόμενες χώρες.
- Βασικός επίσης φιλόδοξος στόχος, που έμμεσα αναγνωρίζει το προαναφερθέν υπαρκτό πρόβλημα, είναι η χρήση εναλλακτικών καυσίμων σε ποσοστό 10% μέχρι το 2030.
- Λοιπά βασικά θέματα: BWM, CII, Levy κλπ. Όπως και εσείς θα διαπιστώσετε από την αναφορά σ’ αυτά, δεν επιτεύχθηκε συμφωνία και απλά συζητήθηκαν και συνεχίζουν να παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως τα ιδιαίτερα θέματα/προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα πλοία μετά την εφαρμογή από 01/01/2024, τον δείκτη CII.
- Ειδικές επισημάνσεις
Την έναρξη των εργασιών της Συνόδου έκανε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ κ. Kitack Lim, ο οποίος ιδιαίτερα αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα προώθησης προτάσεων, που θα συμβάλουν θετικά στην μείωση, αφενός των ρύπων από τα πλοία και αφετέρου στην μείωση κατά 1,50ο της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος.
Έκλεισε τον λόγο του επισημαίνοντας ότι είναι αισιόδοξος και βέβαιος, ότι θα υπάρξουν συμφωνίες σε βασικά θέματα στο έργο του ΙΜΟ και στους επιδιωκόμενους απ’ αυτόν στόχους.
- On going military conflict between the Russian Federation and Cocaine and its impact on international Shipping the marine environment and seafarers.
Μετά την έγκριση/υιοθέτηση των θεμάτων της Η.Δ., πρώτο και βασικό θέμα συζήτησης απετέλεσε το προαναφερθέν.
Υπήρξαν έντονες αντιδράσεις/επισημάνσεις, από την πλειοψηφία των Κ.Μ., συμπεριλαμβανομένης και της Χώρας μας, για τις ενέργειες της Ρωσίας, την καταπάτηση Ουκρανικών εδαφών, αλλά και για τους κινδύνους ρύπανσης του περιβάλλοντος αλλά και ασφάλειας των πλοίων και ναυτικών που διαπλέουν την Μαύρη θάλασσα. Βέβαια ο Ρώσσος εκπρόσωπος, αντέκρουσε σημειώνοντας, ότι οι θέσεις των Κ.Μ. δεν βοηθούν, αφού υιοθετούν μονόπλευρα τις Ουκρανικές θέσεις.
Τελικά υιοθετήθηκε να γίνει αυστηρό “statement” που θα καταγγέλλει τις Ρωσικές παραβιάσεις και θα εισηγείται την άμεση κατάπαυση του πυρός.
Θεματική ενότητα: Αποφάσεις λοιπών Οργάνων – Dicisions of other bodies – Θέματα BWM
H Επιτροπή ενημερώθηκε για θέματα ενδιαφέροντος της που συζητήθηκαν σε άλλα Όργανα ΙΜΟ (Τεχνική Επιτροπή – MSC, Νομική Επιτροπή, Συμβούλιο κλπ).
Πλέον των ανωτέρω ασχολήθηκε εκτενώς με ακόλουθα θέματα της Δ.Σ. BWM.
- Αναθεώρηση του βιβλίου έρματος (BWRB)
Υπήρξε συμφωνία για την αναθεώρηση του προαναφερθέντος βιβλίου. Οι σχετικές τροποποιήσεις που θα υιοθετηθούν να ισχύσουν από 01/02/2025.
Ανέθεσε σε “Drafting Group” την περαιτέρω μελέτη του θέματος και υποβολή κατάλληλης προς τούτο εισήγησης.
- Αναθεώρηση της Δ.Σ. BWM
Στα πλαίσια των εργασιών της Ομάδας Αλληλογραφίας, είχε εξεταστεί η αναθεώρηση διατάξεων της προαναφερθείσας Δ.Σ., δεδομένου, ότι πολλά Κ.Μ., είχαν αναφερθεί σχετικά.
Συμφωνήθηκε να συνεχιστεί η σχετική εργασία να μελετηθεί ειδικότερα το θέμα και στην επόμενη Σύνοδο της MEPC, να υποβληθούν συγκεκριμένες εισηγήσεις/προτάσεις.
- Αμφιβόλου ποιότητας νερό της θάλασσας (Challenging water quality).
Και για το θέμα αυτό ανάλογη ήταν η θέση, δηλ. περαιτέρω να μελετηθεί και στην επόμενη Σύνοδο να επαναφερθεί για συζήτηση.
Όπως και για το θέμα “temporary storage treated sewage or grey” να γίνει ανάλογη μελέτη.
- Τροποποιήσεις των Συστημάτων Διαχείριση Έρματος (ΣΔΕ), που διαθέτουν έγκριση τύπου σύμφωνα με τον Κώδικα.
Πέραν του Κώδικα, που είναι υποχρεωτικός για τις Ναυτιλιακές Αρχές, η Νορβηγία, προτείνει την έκδοση εγκυκλίου με σκοπό την διευκρίνιση κάποιων σημείων και την συμπερίληψη αυτής στον Κώδικα.
Και για το θέμα αυτό αποφασίστηκε η μελέτη του από το “Ballast Water Review Group” και εισήγηση για ανάλογη αντιμετώπιση.
- Εισαγωγή του Ηλεκτρονικού βιβλίου έρματος (eBWRB).
Και το προαναφερθέν θέμα, αποφασίστηκε κατά πλειοψηφία περαιτέρω να μελετηθεί και σε επόμενη Σύνοδο MEPC να επαναφερθεί για συζήτηση.
Θεματική ενότητα: Πρόληψη ρύπανσης του αέρα – Air pollution
Για το προαναφερθέν βασικό θέμα συζητήθηκαν τα ακόλουθα θέματα:
- Development of interim guidance on the use of biofuels and biofuel blends.
H σχετική πρόταση της Ινδίας, αλλά και η συναφής μελέτη της Νορβηγίας, αποφασίστηκε να αποτελέσουν αντικείμενα περαιτέρω μελέτης στα πλαίσια “Working Group”.
Ανάλογη μελέτη θα έχουν και τα στοιχεία που κατέθεσε ο Καναδάς σχετικά με το NOx emission from Tier III, engines in ECAS.
- Draft amendments to MARPOL VI related to low-flash point fuels and other fuel oil related issues.
Οι προτάσεις της Γερμανίας για συμπληρώσεις/τροποποιήσεις, των Κανονισμών 2.1, 1.4 και 18 σχετικά με ζητήματα δειγματοληψίας και καταγραφής του σημείου ανάφλεξης στο έντυπο παράδοσης (Bunker Delivery Note – BDN) σε περιπτώσεις παράδοσης καυσίμων με χαμηλό σημείο ανάφλεξης (Low flash point fuels), ώστε να επιλυθούν ασυμβατότητες μεταξύ των Δ.Σ. MARPOL και SOLAS, αλλά και οι προτάσεις της Λιβερίας για τροποποιήσεις του Κανονισμού 18.4, Παραρτήματος VI της Δ.Σ. MARPOL, για προστασία υγείας των εργαζομένων στα πλοία, ώστε να επιλυθούν ασυμβατότητες μεταξύ Κώδικα IGF και Δ.Σ. MARPOL, αποφασίστηκε να καταγραφούν/διατυπωθούν σαφώς από την Γραμματεία του ΙΜΟ και σε επόμενη Σύνοδο της MEPC να επαναφερθούν για συζήτηση/έγκριση.
Θεματική ενότητα: Ενεργειακή αποδοτικότητα πλοίων – Energy efficiency of ships.
Η ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων απετέλεσε επίσης θέμα εξίσου σημαντικό και συζητήθηκαν εκτενώς τα ακόλουθα θέματα/ζητήματα.
- Implementation of the sort-terms measure and proposals for the conduct of the review of the sort-term measure.
Κατά την προηγούμενη Σύνοδο της MEPC (79η), είχε μετά από σειρά εγγράφων (INTERTANKO, BAHAMAS, ICS, CLIA κλπ), κατ’ αρχή συζητηθεί και είχε αποφασιστεί τότε η παραπομπή όλων των συναφών στοιχείων σε Ομάδα Εργασίας, για μελέτη/εισήγηση.
Η Ομάδα Εργασίας “on air pollution and Energy Efficiency” δεν ολοκλήρωσε το έργο της και θα συνεχίσει τις εργασίες της, ώστε το θέμα να επαναφερθεί και συζητηθεί σε επόμενη Σύνοδο της MEPC.
Πέραν των ανωτέρω το προαναφερθέν Group αποφασίστηκε επίσης να ασχοληθεί και μετά ακόλουθα συμπληρωματικά θέματα:
- Την βελτίωση των 2022, Guidelines on the survey and clarification of the ΕΕDI
- Proposals on the use of an overridable shaft/engine power limitation (sha Poli/EPL) και
- Amendments to MARPOL Annex VI on the revision of the IMO ship fuel oil consumption Data Collection System (DCS)
Για το δεύτερο θέμα η Επιτροπή αποφάσισε:
- Nα ληφθούν υπόψη όλα τα σχετικά έγγραφα Ινδίας, ΗΠΑ και Γερμανίας, αλλά και τα συναφή στοιχεία
- Να γίνουν δεκτές οι τροποποιήσεις/συμπληρώσεις των 2021 “Guidelines on the shaft/Engine Power Limitation System to comply with the EEXI requirements” και
- Τα Κ.Μ. να μελετήσουν περαιτέρω το θέμα του “Overridable shaft/engine power limitation” και εισηγηθούν στο μέλλον, ανάλογες βελτιώσεις στον “NOx Technical Code”
- Δείκτης CII – Θέματα/προβλήματα από εφαρμογή
Η Γραμματεία ΙΜΟ, στο έγγραφο της (MEPC 80/6/7), αναδεικνύει τα σχετικά θέματα/προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή και φαίνεται να είναι διατεθειμένη να μελετήσει τις όποιες προτάσεις για περαιτέρω, βελτίωση του δείκτη.
Στα πλαίσια αυτών των δεδομένων η Επιτροπή συμφώνησε, όλα τα συναφή με το θέμα έγγραφα, να σταλούν στο “Working Group on Air and Provision and Energy Efficiency”, για να μελετήσει το θέμα και να εισηγηθεί ανάλογα.
- Technical issues related to reporting of data to the IMO Gisis module
Οι σχετικές επισημάνσεις της Κίνας για τεχνικές βελτιώσεις του συστήματος GISIS, θα αποτελέσουν αντικείμενο περαιτέρω μελέτης και ανάλογης αντιμετώπισης, στα πλαίσια της βελτίωσης της λειτουργικότητας του προαναφερθέντος συστήματος.
Ανάλογη μελέτη θα γίνει επίσης όσον αφορά την εισαγωγή στοιχείων που αφορούν τις καταναλώσεις των πλοίων σε καύσιμα και ενημερώνεται σχετικά το σύστημα (the IMO data collection system).
Θεματική ενότητα: Μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία Reduction of CHG emissions from ships.
- Update on the IMO GHG TC – Trust fund
Το προαναφερθέν κεφάλαιο, ήδη χρηματοδοτήθηκε από την UNCTAD σε τεχνικό και οικονομικό επίπεδο με γνώμονα να συνεισφέρει ανάλογα στα νησιωτικά συμπλέγματα Κ.Μ. που λόγω της κλιματικής αλλαγής, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.
Κάποιες Χώρες (πχ Φιλανδία 150.000€ κλπ), έχουν προβεί σε χορηγίες για ενίσχυση του προαναφερθέντος Κεφαλαίου
Outcome of ISWG-GHG 14 and 15
Λήφθηκαν υπόψη οι σχετικές αναφορές, εισηγήσεις και συμπεράσματα από τις προαναφερθείσες Διασυνοδιακές Ομάδες Εργασίας, στα πλαίσια αντιμετώπισης του θέματος.
- Father consideration and finalization of the development of the draft revised IMO strategy on Reduction of GHG Emissions from ships.
Στα πλαίσια της εφαρμογής των διατάξεων της “United Nations Agreement of Paris” ο ΙΜΟ, είχε αναβάλει μέτρα/πρωτοβουλίες με γνώμονα/στόχο την μείωση:
CO2 40% in 2030
70% in 2050
Greenhouse cases 50% in 2050, σε σχέση με επίπεδα του 2008.
Στα πλαίσια της αναθεώρησης της Στρατηγικής του ΙΜΟ και λαμβάνοντας υπόψη και τις δυσμενείς εξελίξεις στο περιβάλλον τα προαναφερθέντα στοιχεία με σύμφωνη γνώμη όλων σχεδόν των Κ.Μ. αναθεωρήθηκαν και πλέον στόχος είναι η μείωση των ρύπων των πλοίων στο περιβάλλον να είναι σε ποσοστό 20% μέχρι και 30% μέχρι το 2030, 70% μέχρι το 2040 και 100% μέχρι το 2050.
Η συμφωνία αυτή χαρακτηρίζεται ιστορική, όμως στην πράξη θα αποδειχθεί η αληθής πραγματικότητα, αφού η μείωση των ρύπων, όπως σημειώνει η ΕΕΝΜΑ, δεν εξαρτάται από αυτή καθ’ αυτή την ναυτιλία, αλλά από την δυνατότητα παραγωγής και διάθεσης στην ναυτιλία, ναυτιλιακών καυσίμων, με μηδενικούς ρύπους, που στην φάση αυτή αυτή άγνωστο είναι πότε θα παραχθούν και πότε θα παραχθούν και πότε θα διατεθούν σε επαρκείς ποσότητες.
Τιμολόγηση του άνθρακα (επιβολή Lavy)
Στο θέμα διατυπώθηκαν διαφορετικές θέσεις/απόψεις και τελικά αναβλήθηκε η συζήτηση και λήψη απόφασης σε επόμενη Σύνοδο της MEPC.
Συγκεκριμένα:
Οι Αναπτυσσόμενες Χώρες τάσσονται κατά της καθολικής επιβολής τέλους, υποστηρίζοντας, ότι θα έχουν δυνητικά αρνητικές επιπτώσεις στις οικονομίες τους.
Οι χώρες αυτές έχουν χαμηλό κόστος παραγωγής και επόμενο είναι να ανησυχούν, ότι το σχετικό τέλος θα αυξήσει το κόστος και θα καταστήσει τα σχετικά προϊόντα τους μη ανταγωνιστικά.
Πέραν των Χωρών αυτών η Κίνα η Σουηδική Αραβία, η Βραζιλία και άλλες διατύπωσαν επίσης τις ίδιες ανησυχίες, στην καθολική επιβολή τέλους, γιατί πιστεύουν, ότι τα προϊόντα τους χρειάζονται την ναυτιλία στις μεταφορές και το σχετικό κόστος θα επιβαρύνει αυτά λόγω απόστασης από τις αγορές αντίστοιχα.
Βέβαια οι νήσοι Μάρσαλ και τα Σολομώντεια νησιά, ήταν αναμφίβολα υποστηρικτές της καθολικής επιβολής τέλους και μάλιστα οι “Marshall Islands”, πρότειναν η συνεισφορά να ξεκινά με 100 δολ. ανά τόνο εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα.
Στα πλαίσια των δεδομένων αυτών συζητήθηκε επίσης και η δημιουργία Ειδικού Ταμείου, που θα εισπράττει τα σχετικά έσοδα και θα συμβάλει θετικά στην χρηματοδότηση τεχνολογικών/καινοτομιών, για πλοία χωρίς ρύπους αλλά και αντιμετώπιση προβλημάτων νησιωτικών συμπλεγμάτων.
Παρά των ανωτέρω και λόγω διιστάμενων θέσεων/απόψεων, για το θέμα, δεν λήφθηκε απόφαση και θα επαναφερθεί για συζήτηση σε επόμενη Σύνοδο της Επιτροπής.
Θεματική ενότητα:Pollution Prevention and response
Στα πλαίσια συζήτησης του θέματος αυτού έγινε αναφορά στα ακόλουθα θέματα:
- Safety and pollution hazards of chemicals in bulk
- Response to spills of hazardous and noxious substances
- Special requirements for the use and carriage of oils as fuels in Arctic waters
- Biofouling guidelines
- Revision of MARPOL Annex IV and associated guidelines
- Για το πρώτο θέμα αποφασίστηκε να ολοκληρωθεί η λίστα 2 και 3 της MEPC.2/CIRCULAR με την συμπερίληψη όλων των συναφών ουσιών, προκειμένου στην συνέχεια να επανεξεταστεί σφαιρικά το θέμα.
- Για το δεύτερο θέμα, εξουσιοδοτήθηκε η Γραμματεία σε συνεργασία με την Υποεπιτροπή PPR, να ολοκληρώσει και προωθήσει “Operational Guide on the response to spills of Hazardous and Noxious Substances (HNS).
- Για το τρίτο θέμα να ληφθούν περαιτέρω πρωτοβουλίες μέτρα για την προστασία των “Arctic waters” από απορρίψεις ή ατυχηματικές περιπτώσεις.
- Για το τέταρτο θέμα αποφασίστηκε τα Κ.Μ να υποβάλλουν στον ΙΜΟ, σχετικές με το θέμα πληροφορίες/εισηγήσεις, για επανεξέταση του όλου θέματος και περαιτέρω βελτίωση των 2023 “Biofouling Guidelines”.
- Τέλος για το πέμπτο θέμα, αποφασίστηκε να καταγραφούν οι σχετικές διατάξεις και να επαναφερθούν για έγκριση.
Θεματική ενότητα:Identification and Protection of special Areas, ECA’s and PSSA’s
Για την περιοχή “North-Western Mediterranean Sea” αποφασίστηκε να ανατεθεί σε “Technical Group” η μελέτη των μέτρων κυκλοφορίας και ασφάλειας των πλοίων, που θα ληφθούν από α παρακείμενα Κ.Μ.
- Για την ανάγνωση ως “special area” της περιοχής του “Red sea and the Gulf of Aden”, συμφωνήθηκε επίσης, να παραπεμφθεί το θέμα σε “Technical Group” για μελέτη και καθορισμό των ορίων των συναφών θαλάσσιων περιοχών.
- Action Plan to address marine plastic litter from ships
Στα πλαίσια της προσπάθειας μείωσης απόρριψης πλαστικών στην θάλασσα αλλά και αλιευτικών εργαλείων η Επιτροπή αποφάσισε να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση με:
- Ολοκλήρωση μελέτης για εντοπισμό των ευαίσθητων/προβληματικών περιοχών, που αντιμετωπίζουν σοβαρά ανάλογα προβλήματα
- Επανεξέταση/αναθεώρηση του “Action Plan” με τροποποίηση/συμπλήρωση της πργ. 4 της σχετικής Resolution MEPC 310(73).
- Traffic separation Scheme south of Sri Lanka
Υιοθετήθηκε, η πρόταση της Sri Lanka για την δημιουργία, ενός ξεχωριστού διαδρόμου πλεύσης, με γνώμονα την αποσυμφόρηση κυκλοφορίας και την αποφυγή ατυχηματικών περιπτώσεων στο βόρειο τμήμα του υπάρχοντος διαδρόμου.
- Work program of the Committee and subsidiary bodies – Any other business
Η πρόταση των Marshall Islands και Νορβηγίας για αναθεώρηση/τροποποίηση των 2017 “Guidelines addressing additional aspects of the NOx Technical Code 2008” συμφωνήθηκε να συμπεριληφθεί για περαιτέρω μελέτη/εξέταση στα προσεχή θέματα της MEPC.
Ανάλογη ήταν και η θέση στην πρόταση της Δανία και Γερμανίας για τροποποίηση/συμπλήρωση του “NOx Technical Code,2008”.
- Election of the Chair and Vice Chair for 2024
Επανεξελέγη για το 2024, ο κος Harry Conway (Λιβερία) ως Chair και ο κος Hangiang Tan (Σιγκαπούρη) ως Vice Chair στην Επιτροπή (MEPC).
Παρακαλούμε για την ενημέρωση σας.
Ανδρέας Συρίγος
Μέλος ΕΛ.Ι.Ν.Τ./Σύμβουλος επί ναυτιλιακών θεμάτων