Σύνδεση Μελών

Σύνδεση με προνόμια ΕΛ.Ι.Ν.Τ.

Η επέκταση και αξιοποίηση της έννοιας του Εμπειρικού Συντελεστή Πλοίου (Vessel Experience Factor)

Μιχάλης Στεργίου Χημ. Μηχ. ΕΜΠ
Διευθύνων Σύμβουλος Inspectorate Hellas AE

Περίληψη

Ο Εμπειρικός Συντελεστής Πλοίου (Vessel Experience Factor – VEF) που ορίζεται στο Διεθνές Πρότυπο API MPMS Ch. 17 sec. 9 (ισοδύναμα IP Hydrocarbon Management HM 49) έχει ως σκοπό να αποτελέσει στατιστικό εργαλείο για τον έλεγχο της αξιοπιστίας της ποσότητας της φορτωτικής (Bill of Lading quantity) με βάση την ποσότητα του φορτίου που  μετρήθηκε σ’ ένα δεξαμενόπλοιο (Ship’s Figures).

Ο προσδιορισμός της ποσότητας του φορτίου σε ένα δεξαμενόπλοιο (ullage survey) εμπεριέχει δύο αβεβαιότητες• αυτήν των μετρήσεων (στάθμης ή κενού, θερμοκρασίας, βυθισμάτων κ.α.) και αυτήν του όγκου τον οποίο παρέχουν οι ογκομετρικοί πίνακες του πλοίου. Χρησιμοποιώντας την ντετερμινιστική ορολογία της θεωρίας σφαλμάτων θα λέγαμε ότι η πρώτη αβεβαιότητα προέρχεται από τα τυχαία σφάλματα των μετρήσεων, ενώ η δεύτερη από ένα συστηματικό, μονοκατευθυνόμενο σφάλμα που αντιστοιχεί στην απόκλιση του όγκου τον οποίο παρέχουν οι ογκομετρικοί πίνακες του πλοίου από την «αληθή» τιμή του όγκου στις δεξαμενές του.

Ο VEF θεωρείται ότι ποσοτικοποιεί αυτό το συστηματικό σφάλμα. Χρησιμοποιούνται αρκετές από τις πρόσφατες φορτώσεις του πλοίου (20, εάν υπάρχουν) και υπολογίζεται ο λόγος της συνολικής ποσότητας του φορτίου που μετρήθηκε στο δεξαμενόπλοιο προς την συνολική ποσότητα της φορτωτικής όλων των αποδεκτών φορτώσεων. Ο λόγος αυτός είναι ο VEF. Ο αντίστοιχος λόγος σε κάθε μεμονωμένη φόρτωση λέγεται VLR (Volume Loading Ratio). Υπάρχουν αρκετά κριτήρια αποδοχής των μεμονωμένων φορτώσεων ως αποδεκτών, π.χ. η ύπαρξη ανεξάρτησης μέτρησης για τον καθορισμό της ποσότητας της φορτωτικής. Υπάρχουν επίσης στατιστικά κριτήρια απόρριψης φορτώσεων που ελέγχουν αν οι ανωτέρω λόγοι (τα VLR)  βρίσκονται εκτός του αναμενόμενου στατιστικού διαστήματος (outliers, π.χ. το κριτήριο Dixon που χρησιμοποιείται από το IP)

Μολονότι ο VEF χρησιμοποιείται για να ελέγξει την αξιοπιστία της φορτωτικής με βάση την εμπειρία του πλοίου, η ιδέα στην οποία βασίζεται η κατασκευή του μπορεί να επεκταθεί για να ελεγχθεί στατιστικά η αξιοπιστία ή η στατιστική συμβατότητα άλλων δεδομένων. Στην εργασία αυτή θα επιχειρήσουμε να επεκτείνουμε την χρήση της έννοιας των VLR για την εξαγωγή γενικότερων συμπερασμάτων. Αφού παρουσιαστεί η θεωρητική βάση της επέκτασης αυτής,  θα χρησιμοποιηθεί μία μεγάλη βάση δεδομένων από φορτώσεις διαφόρων δεξαμενοπλοίων (αργού ή προϊόντων, ποικίλης χωρητικότητας, σε διάφορα λιμάνια κ.α.) και θα αναπτυχθεί στατιστική μεθοδολογία (Statistical Voyage Analysis) για τον έλεγχο διαφόρων υποσυνόλων του πληθυσμού τα οποία αναμένεται να έχουν την ίδια κατανομή και την ίδια μέση τιμή με το σύνολο του πληθυσμού. Κατ’ αυτόν το τρόπο θα γίνει δυνατόν να συγκριθούν, μεταξύ άλλων, και:

  • Λιμάνια (ή εγκαταστάσεις) φόρτωσης ως προς την αξιοπιστία των φορτωτικών τους (μεταξύ τους ή ως προς το μέσο όλων των δεδομένων)
  • Ομάδες φορτίων ως προς τα σχετικά ελλείμματα φόρτωσης (π.χ. Fuel Oil και Gas Oil, αργού και προϊόντων, καθαρών και μαύρων προϊόντων κ.α.)
  • Ομάδες ομοειδών δεδομένων ως προς την εξέλιξή τους στο χρόνο (π.χ η χρονική εξέλιξη στους VLR  αργού,)

Οι κλασικές μέθοδοι του στατιστικού ελέγχου του μέσου και της ανάλυσης διασποράς θα αποτελέσουν τα κύρια μαθηματικά εργαλεία στη στατιστική διαπραγμάτευση  των δεδομένων.

Εισαγωγή

Από την πετρελαϊκή κρίση του 70 και μετά άρχισε να δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην ακρίβεια των μετρήσεων κατά την φόρτωση των δεξαμενοπλοίων (ΔΠ) με σκοπό να ελεγχθεί η αξιοπιστία της ποσότητας της φορτωτικής. Στη φόρτωση ο κανόνας (με εξαιρέσεις πάντως, π.χ. μεταφορτώσεις) είναι η ποσότητα του φορτίου που φορτώνεται και που εισάγεται στο αξιόγραφο της φορτωτικής  να προσδιορίζεται από μετρήσεις που διεξάγονται στην εγκατάσταση φόρτωσης. Τέτοιες μετρήσεις μπορεί να είναι στατικές (ογκομέτρηση δεξαμενών), ή δυναμικές (μετρητές ροής διαφόρων τύπων). Τις μετρήσεις αυτές θα καλούμε μετρήσεις ξηράς (ΜΞ)

Είναι, βέβαια, γνωστό ότι μετρήσεις του φορτίου γίνονται και στο ΔΠ για να προσδιοριστεί τόσο η ποσότητα του φορτίου που, ενδεχομένως, υπήρχε στις δεξαμενές πριν την φόρτωση, όσο και η τελική ποσότητα του φορτίου επί του πλοίου μετά την φόρτωση [1]. Η διαφορά των ποσοτήτων αυτών είναι, προφανώς, μέτρο της ποσότητας που φορτώθηκε στο πλοίο και που στα επόμενα θα αναφέρουμε ως  μετρήσεις πλοίου (ΜΠ). Οι ΜΠ είναι στατικές δηλαδή βασίζονται στην ογκομέτρηση των δεξαμενών του ΔΠ.

Και οι δύο ποσότητες αυτές (ΜΞ και ΜΠ) μπορεί να αφορούν στον όγκο του φορτίου σε θερμοκρασία αναφοράς (ΘΑ, σχεδόν πάντοτε 15 οC, ή 60 οF), ή στη μάζα του. Σε κάθε περίπτωση ο υπολογισμός της μάζας γίνεται μέσω του όγκου και της πυκνότητας (και των δύο θεωρουμένων) στη θερμοκρασία αναφοράς. Επειδή στα δύο σύνολα μετρήσεων η χρησιμοποιούμενη πυκνότητα μπορεί να διαφέρει ελαφρά (αν και συνήθως είναι η ίδια) θα περιοριστούμε εφεξής σε συγκρίσεις όγκων στη ΘΑ. Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι ελεύθερο νερό, που ενδεχομένως ανιχνεύθηκε, συμπεριλαμβάνεται στις ποσότητες αυτές.  [1]

Στον Πίνακα XV του Παραρτήματος Ι υπάρχουν οι συντομογραφίες και οι ισοδύναμες διατυπώσεις που χρησιμοποιούνται ευρύτερα στο κείμενο.

Το πληρες άρθρο είναι διαθέσιμο μόνο για τα μέλη ΕΛ.Ι.Ν.Τ.
Αν είστε μέλος παρακαλούμε συνδεθείτε με τον κωδικό σας.
Για να γίνετε μέλος ΕΛ.Ι.Ν.Τ. ακολουθήστε τις οδηγίες στις Εγγραφές Μελών
Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

TRAINING WORKSHOP, ΠΟΥ ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ «ΕΛΙΝΤ» / «MAR.TEC.M.A.» / «Ε.Ε.Δ.Ε.» ΣΤΙΣ 19 & 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2013, ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ:
«ΗΦΑΙΣΤΟΣ 2013» / ΑΘΗΝΑ & «HE.M.E.EXPO. 2013» / ΣΑΓΚΑΗ

Σε συνέχεια της προηγούμενης – ενημερωτικής εσπερίδας που οργανώθηκε

Περισσότερα...
Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016

Το καθιερωμένο βραβείο ΕΛ.Ι.Ν.Τ απονεμήθηκε φέτος κατά τη διάρκεια του Επίσημου Δείπνου στο Ναυτικό Όμιλος Ελλάδος στον κ. Αθανάσιο Μαρτίνο για τη μεγάλη του προσφορά στο ναυτιλιακό χώρο αλλά και για το σημαντικό κοινωνικό έργο.

Περισσότερα...
Παρασκευή, 02 Μαΐου 2014

ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ TOY 9ου ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΝΑΥΤΙΚΗΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Γίνεται γνωστό ότι την Τρίτη 08/04/2014 με πρωτοβουλία του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας» πραγματοποιήθηκε

Περισσότερα...
Δευτέρα, 08 Απριλίου 2013

ΕΣΠΕΡΙΔΑ – “HEPHAESTUS 2013” ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/03/2013

Πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία η πρώτη προγραμματισμένη ενημερωτική εκδήλωση του forum «Ήφαιστος 2013» την Παρασκευή 29/03/2013 στις εγκαταστάσεις της «Environmental Protection Engineering» – E.P.E. S.A. Περισσότερα...