Σύνδεση Μελών

Σύνδεση με προνόμια ΕΛ.Ι.Ν.Τ.

Οι προκλήσεις και οι προοπτικές των νέων υβριδικών καυσίμων για χρήση σε περιοχές ECA

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η εφαρμογή του ορίου 0,10 % m/m στην περιεκτικότητα θείου στα καύσιμα ναυτιλίας, για χρήση στις περιοχές ECA, ώθησε μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες στη σύνθεση και παραγωγή νέων καυσίμων, που αναφέρονται και ως «υβριδικά». Η ανταπόκριση της αγοράς ποικίλει. Ενώ αρκετές εταιρείες διαχείρισης πλοίων αποδέχθηκαν τις προκλήσεις των νέων αυτών καυσίμων και προχώρησαν στη χρήση τους, κάποιες άλλες τηρούν προς το παρόν επιφυλακτική στάση, προτιμώντας την «ασφάλεια» του, από ετών γνώριμου, marine gas oil. Βέβαια σ' αυτό συντελούν και οι χαμηλές τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων.

 

Σήμερα, διατίθενται στην αγορά περισσότερα από 20 τέτοια καύσιμα, με διαφορετική χημική σύνθεση, επεξεργασία και ποιοτικά χαρακτηριστικά, με μόνη κοινή ιδιότητα τη μέγιστη περιεκτικότητα 0,10 % m/m σε θείο. Κάποια από αυτά είναι αποστάγματα ντήζελ (marine diesel fuels), άλλα είναι προϊόντα ανάμιξης αποσταγμάτων ντήζελ και χαμηλού ιξώδους υπολειμμάτων, άλλα είναι υπολείμματα χαμηλού θείου και άλλα,

που μπορούν να χαρακτηρισθούν ως «νέα», είναι καύσιμα που προήλθαν από ανάμειξη αποσταγμάτων που απομένουν μετά από διαδικασία διύλυσης υπό κενό, ιξωδόλυση, ή πυρόλυση, με βαρύτερα κλάσματα του υδρογονοδιασπαστή. Ο τρόπος παραγωγής των νέων αυτών καυσίμων επηρεάζει το σύνολο των ιδιοτήτων τους. Για παράδειγμα, τα καύσιμα που περιέχουν ως συστατικά, σε μεγάλο βαθμό, βαρύτερα κλάσματα του

υδρογονοδιασπαστή, παρουσιάζουν πολύ καλή ποιότητα ανάφλεξης και καύσης, υψηλότερο ιξώδες, σε σχέση με τα συνήθη αποστάγματα, που περιορίζει τα προβλήματα στις αντλίες καυσίμου και υψηλό σημείο ανάφλεξης. Ωστόσο, εμφανίζουν και «προκλήσεις για αντιμετώπιση», όπως είναι τα χαρακτηριστικά ροής σε χαμηλές θερμοκρασίες, προβλήματα χημικής σταθερότητας, συμβατότητας με άλλα προϊόντα κ.ά.

Τα νέα καύσιμα, που διατίθενται για χρήση σε περιοχές ECA, προσφέρουν αξιόλογα πλεονεκτήματα, αλλά και προκλήσεις που πρέπει να γίνουν κατανοητές καταρχήν από τους προμηθευτές τους και στη συνέχεια να αντιμετωπισθούν, με κατάλληλη εκπαίδευση των πληρωμάτων, ως προς τη διαχείρισή τους.

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων υβριδικών καυσίμων, να ερευνήσει τη διαθεσιμότητά τους παγκοσμίως, να καταγράψει την αντιμετώπισή τους από τις ναυτιλιακές εταιρείες, να αποτυπώσει την μέχρι σήμερα εμπειρία από την εφαρμογή τους και να κωδικοποιήσει χρήσιμες οδηγίες που θα βελτιστοποιήσουν τη χρήση τους.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Mε την εφαρμογή του ορίου 0,10 % m/m σε θείο στα καύσιμα ναυτιλίας για χρήση στις περιοχές ECA από την 1 Ιανουαρίου 2015, οι λύσεις που προτείνονται για πλοία που κινούνται στις περιοχές αυτές είναι η χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η τοποθέτηση συστημάτων καθαρισμού ή επεξεργασίας καυσαερίων (στήλες αποθείωσης - scrubbers) ή τέλος, η χρήση αποσταγμάτων (Μarine Diesel Oil / Marine Gas Oil). Τα διυλιστήρια, προκειμένου ν' ανταπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση για τα παραπάνω προϊόντα, είτε αυξάνουν την υπάρχουσα παραγωγή τους σ' αυτά, είτε εισάγουν στην αγορά των ναυτιλιακών καυσίμων, τα λεγόμενα «νέα» ή «υβριδικά» καύσιμα.

Περισσότερα από 20 τέτοια προϊόντα, διαφορετικής προέλευσης και με διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά παράγονται μέχρι στιγμής, ενώ το μόνο κοινό τους γνώρισμα είναι η περιεκτικότητά τους σε θείο 0,10 % m/m.

Ορισμένες από τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων αποδέχτηκαν την «πρόκληση» των υβριδικών καυσίμων. Οι περισσότερες όμως παραμένουν στη χρήση των γνώριμων ΜDO – MGO. Τα αίτια της ανταπόκρισης αυτής από την αγορά οφείλεται στους παρακάτω λόγους:

  • μειωμένες πλέον, άρα και ελκυστικές τιμές του Marine Gas Oil. Σε ορισμένα λιμάνια, οι τιμές τους είναι πλέον 40% χαμηλότερες, συγκρινόμενες με τις αντίστοιχες έξι μήνες πριν. Έτσι, η διαφορά τιμής ανάμεσα σε ένα Low Sulfur Marine Gas Oil (LSMGO) καύσιμο και σε ένα υβριδικό (ακόμη φθηνότερο) σύμφωνα με τον Πίνακα 1, ίσως αντισταθμίζεται από το επιπλέον λειτουργικό κόστος του δεύτερου, που συνεπάγεται η θέρμανσή του
  • αντίθετα από τα LSMGO, τα υβριδικά καύσιμα παρουσιάζουν μειωμένη διαθεσιμότητα, με αποτέλεσμα πιθανά προβλήματα στην προμήθειά τους
  • η ανάγκη καλύτερης κατανόησης των χαρακτηριστικών των υβριδικών καυσίμων. Η αγορά διατηρεί επιφυλακτική στάση, περιμένοντας τις πρώτες αντιδράσεις των πιο «τολμηρών» που επιχειρούν με αυτά
  • η ανάγκη βελτιστοποίησης των ιδιοτήτων τους, μετά τη χρήση τους σε πρώτη φάση.

Με βάση τα στατιστικά του VPS, μέχρι το τέλος Ιουνίου 2015, το ποσοστό χρήσης LSMGO σε περιοχές ECA ήταν 92%

Το πληρες άρθρο είναι διαθέσιμο μόνο για τα μέλη ΕΛ.Ι.Ν.Τ.
Αν είστε μέλος παρακαλούμε συνδεθείτε με τον κωδικό σας.
Για να γίνετε μέλος ΕΛ.Ι.Ν.Τ. ακολουθήστε τις οδηγίες στις Εγγραφές Μελών
Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

TRAINING WORKSHOP, ΠΟΥ ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ «ΕΛΙΝΤ» / «MAR.TEC.M.A.» / «Ε.Ε.Δ.Ε.» ΣΤΙΣ 19 & 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2013, ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ:
«ΗΦΑΙΣΤΟΣ 2013» / ΑΘΗΝΑ & «HE.M.E.EXPO. 2013» / ΣΑΓΚΑΗ

Σε συνέχεια της προηγούμενης – ενημερωτικής εσπερίδας που οργανώθηκε

Περισσότερα...
Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016

Το καθιερωμένο βραβείο ΕΛ.Ι.Ν.Τ απονεμήθηκε φέτος κατά τη διάρκεια του Επίσημου Δείπνου στο Ναυτικό Όμιλος Ελλάδος στον κ. Αθανάσιο Μαρτίνο για τη μεγάλη του προσφορά στο ναυτιλιακό χώρο αλλά και για το σημαντικό κοινωνικό έργο.

Περισσότερα...
Παρασκευή, 02 Μαΐου 2014

ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ TOY 9ου ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΝΑΥΤΙΚΗΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Γίνεται γνωστό ότι την Τρίτη 08/04/2014 με πρωτοβουλία του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας» πραγματοποιήθηκε

Περισσότερα...
Δευτέρα, 08 Απριλίου 2013

ΕΣΠΕΡΙΔΑ – “HEPHAESTUS 2013” ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/03/2013

Πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία η πρώτη προγραμματισμένη ενημερωτική εκδήλωση του forum «Ήφαιστος 2013» την Παρασκευή 29/03/2013 στις εγκαταστάσεις της «Environmental Protection Engineering» – E.P.E. S.A. Περισσότερα...