Σύνδεση Μελών

Σύνδεση με προνόμια ΕΛ.Ι.Ν.Τ.

Μετρήσεις Ρύπων σε Ναυτικούς Κινητήρες

Νικόλαος Π. Κυρτάτος, Καθηγητής ΕΜΠ – Δ/ντης ΕΝΜ
Δρ. Μάριος Ιωάννου και Τιμολέων Στέλιος, Επιστ. Συνεργάτες ΕΝΜ
Εργαστήριο Ναυτικής Μηχανολογίας (ΕΝΜ) - Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ)

Εισαγωγή

Οι κινητήρες Diesel χρησιμοποιούνται σήμερα για πρόωση του 99% των πλοίων καθώς και για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας επί πλοίου. Τα καυσαέρια των κινητήρων Diesel περιέχουν οξείδια του αζώτου NOx, οξείδια του θείου SOx, διοξείδιο του άνθρακα CO2, μονοξείδιο του άνθρακα CO, άκαυστους υδρογονάνθράκες HC, αιθάλη και σωματίδια. Η ισχύουσα διεθνής νομοθεσία για αέριους ρύπους από πλοία, IMO (International Maritime Organization) MARPOL ANNEX VI, επικυρώθηκε το 2005 με αναδρομική ισχύ από το 2000 και θέτει όρια για τους ρύπους NOx και SOx. Το ΙΜΟ (MEPC/MARPOL) εξετάζει ήδη τροπολογία με χαμηλότερα όρια εκπομπών NOx και SOx, επιβολή ορίων και σε άλλους ρύπους (σωματίδια) καθώς και όρια στις εκπομπές CO2 από τη λειτουργία πλοίων.

 

Στο σχήμα 1 συγκρίνονται οι εκπομπές ΝΟx και SOx από πλοία και από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις ξηράς. Μπορεί να παρατηρηθεί ότι οι εκπομπές από τις εγκαταστάσεις ξηράς μειώνονται σημαντικά λόγω επιβαλλόμενης νομοθεσίας, ενώ αντίθετα οι εκπομπές από τα πλοία παρουσιάζουν κάποια αύξηση λόγω αύξησης του παγκόσμιου στόλου.

Σχήμα 1. Σύγκριση εκπομπών NOx και SOx από εγκαταστάσεις ξηράς και πλοίων  

Νομοθεσία για Ναυτικούς Κινητήρες

Η ανάγκη για περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων από ναυτικούς κινητήρες είναι προφανής και για αυτό τον λόγο ο οργανισμός IMO έχει προχωρήσει σε νέα αυστηρότερα όρια.

Στο σχήμα 2 απεικονίζεται η ήδη υπάρχουσα νομοθεσία (Tier I) όπως αυτή επιβάλλεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), για τα όρια εκπομπών ΝΟx από ναυτικούς κινητήρες Diesel, συναρτήσει της ταχύτητας περιστροφής του κινητήρα. Στο σχήμα 2 απεικονίζονται επίσης και οι μελλοντικές νομοθεσίες Tier II (2011 → 2015) και Tier III (2016 → και μετά) που προβλέπουν περαιτέρω μείωση των ορίων των ΝΟx κατά 20% και 80% αντίστοιχα, σε σχέση με την ισχύουσα νομοθεσία (Tier I).

Στο σχήμα 3 φαίνεται η σταδιακή μείωση των ορίων των εκπομπών των NOx και SOx που επιβάλλεται από τον IMO για την επόμενη δεκαετία. Οι τιμές των εκπομπών των NOx αντιστοιχούν σε ταχύτητα περιστροφής 200 σ.α.λ. του κινητήρα όπως φαίνεται και στο σχήμα 2.  Είναι εμφανές από το διάγραμμα ότι οι επιβαλλόμενες μειώσεις ορίων και για τους δυο ρύπους είναι σημαντικές.

Το πληρες άρθρο είναι διαθέσιμο μόνο για τα μέλη ΕΛ.Ι.Ν.Τ.
Αν είστε μέλος παρακαλούμε συνδεθείτε με τον κωδικό σας.
Για να γίνετε μέλος ΕΛ.Ι.Ν.Τ. ακολουθήστε τις οδηγίες στις Εγγραφές Μελών
Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

TRAINING WORKSHOP, ΠΟΥ ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ «ΕΛΙΝΤ» / «MAR.TEC.M.A.» / «Ε.Ε.Δ.Ε.» ΣΤΙΣ 19 & 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2013, ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ:
«ΗΦΑΙΣΤΟΣ 2013» / ΑΘΗΝΑ & «HE.M.E.EXPO. 2013» / ΣΑΓΚΑΗ

Σε συνέχεια της προηγούμενης – ενημερωτικής εσπερίδας που οργανώθηκε

Περισσότερα...
Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016

Το καθιερωμένο βραβείο ΕΛ.Ι.Ν.Τ απονεμήθηκε φέτος κατά τη διάρκεια του Επίσημου Δείπνου στο Ναυτικό Όμιλος Ελλάδος στον κ. Αθανάσιο Μαρτίνο για τη μεγάλη του προσφορά στο ναυτιλιακό χώρο αλλά και για το σημαντικό κοινωνικό έργο.

Περισσότερα...
Παρασκευή, 02 Μαΐου 2014

ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ TOY 9ου ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΝΑΥΤΙΚΗΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Γίνεται γνωστό ότι την Τρίτη 08/04/2014 με πρωτοβουλία του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας» πραγματοποιήθηκε

Περισσότερα...
Δευτέρα, 08 Απριλίου 2013

ΕΣΠΕΡΙΔΑ – “HEPHAESTUS 2013” ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/03/2013

Πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία η πρώτη προγραμματισμένη ενημερωτική εκδήλωση του forum «Ήφαιστος 2013» την Παρασκευή 29/03/2013 στις εγκαταστάσεις της «Environmental Protection Engineering» – E.P.E. S.A. Περισσότερα...