Σύνδεση Μελών

Σύνδεση με προνόμια ΕΛ.Ι.Ν.Τ.

Risk Elements related to Ship Groundings

Emmanuel S. Samuelides, Associate Professor
Nikolaos P. Ventikos, Lecturer
Ioannis C. Gemelos, Student

National Technical University of Athens

Introduction

The design of conventional vessels aims in a structure that has a strength capacity higher than the minimum required to avoid structural failure from operational loads and environmental loads. Accidental loads are usually not explicitly considered in the design of conventional vessels, with the exception of loads acting as a consequence of flooding, in accordance with the assumptions made in IMO regulations. However accidental impacts of ships and other floating or fixed structures – collisions - or the sea bed – groundings - cause great concern, because of the catastrophic consequences they may have to the environment and the fatalities associated with them. The concern is much greater for ships carrying cargo that is harmful to the environment and in the case of passenger ships, whereby an accident may result in the loss of human lives.

 In order to mitigate the consequences of a collision of ships that present particular hazards, designers have proposed design configurations, which exhibit relatively improved behavior during collisions, and competent authorities have issued rules or guidelines defining the requirements that a ship structure must meet to decrease the risk involved in case she is involved in a collision. Examples of designs against collision actions are those of the collision barriers of nuclear powered merchant or navy ships – see for example Dodd et al (1960) and Woisin (1979) - and of vessels transporting irradiated fuel (Suzuki et al, 2000). In those cases the volume containing the reactor or the hazardous cargo was protected by a collision barrier consisting of relatively closely spaced plates. A more recent example of a structural design with improved collision behavior is the design of a novel side structure for a 8500 ton DWT chemical tanker for inland shipping (Vredevelt et al, 2004). In the later case the improved design allowed the increase of volume of cargo tanks from 380 m3 to 758 m3, without increasing the risk involved in a collision. Examples of rules or guidelines relevant to collision actions that affect the structural design of ships are these issued by Germanischer Lloyd (2004), DNV (2004) or the European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Inland Waterways (AND, 2005). A survey of design requirements relevant to collisions have been reviewed by Samuelides et al (2006).

Although groundings occur more often rather than collisions, the rules for building vessels do not explicitly refer to grounding actions. Mitigation of the consequences of such accidents is usually achieved through defining a certain distance between inner and outer bottom, defining appropriate arrangement of cargo and fuel tanks and limiting their size IACS (2006).

Το πληρες άρθρο είναι διαθέσιμο μόνο για τα μέλη ΕΛ.Ι.Ν.Τ.
Αν είστε μέλος παρακαλούμε συνδεθείτε με τον κωδικό σας.
Για να γίνετε μέλος ΕΛ.Ι.Ν.Τ. ακολουθήστε τις οδηγίες στις Εγγραφές Μελών
Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

TRAINING WORKSHOP, ΠΟΥ ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ «ΕΛΙΝΤ» / «MAR.TEC.M.A.» / «Ε.Ε.Δ.Ε.» ΣΤΙΣ 19 & 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2013, ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ:
«ΗΦΑΙΣΤΟΣ 2013» / ΑΘΗΝΑ & «HE.M.E.EXPO. 2013» / ΣΑΓΚΑΗ

Σε συνέχεια της προηγούμενης – ενημερωτικής εσπερίδας που οργανώθηκε

Περισσότερα...
Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016

Το καθιερωμένο βραβείο ΕΛ.Ι.Ν.Τ απονεμήθηκε φέτος κατά τη διάρκεια του Επίσημου Δείπνου στο Ναυτικό Όμιλος Ελλάδος στον κ. Αθανάσιο Μαρτίνο για τη μεγάλη του προσφορά στο ναυτιλιακό χώρο αλλά και για το σημαντικό κοινωνικό έργο.

Περισσότερα...
Παρασκευή, 02 Μαΐου 2014

ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ TOY 9ου ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΝΑΥΤΙΚΗΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Γίνεται γνωστό ότι την Τρίτη 08/04/2014 με πρωτοβουλία του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας» πραγματοποιήθηκε

Περισσότερα...
Δευτέρα, 08 Απριλίου 2013

ΕΣΠΕΡΙΔΑ – “HEPHAESTUS 2013” ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/03/2013

Πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία η πρώτη προγραμματισμένη ενημερωτική εκδήλωση του forum «Ήφαιστος 2013» την Παρασκευή 29/03/2013 στις εγκαταστάσεις της «Environmental Protection Engineering» – E.P.E. S.A. Περισσότερα...