Σύνδεση Μελών

Σύνδεση με προνόμια ΕΛ.Ι.Ν.Τ.

Συμβόλαια Ναυπήγησης: Τεχνικοί Κίνδυνοι και Διαχείρηση

Δημητρίου Καπαϊτζή

Ε Ι Σ Α Γ Ω Γ Η

Το 1940 μία Βρετανική αποστολή, με επικεφαλής τον R.C. Thompson, μετέβη στις ΗΠΑ και Καναδά για να προτείνει το σχέδιο τους ναυπήγησης πλοίων τύπου EMPIRE LIBERTY - 10.000 DWT, με κυλινδρικούς λέβητες τύπου 'Scotch', παλινδρομικές ατμομηχανές, 2500 BHP, 10 Κόμβων, 25 τόνων/ ημέρα. Από το 1940 έως το 1945, διάφορα Καναδικά Ναυπηγεία κατασκεύασαν 300 πλοία αυτού του τύπου, όλα καρφωτά. Αυτά ήταν τα πλοία EMPIRES ή FORTS ή PARKS.

 Στις ΗΠΑ, η Επιτροπή Ναυτιλίας (MARITIME COMMISSION) τροποποίησε μερικώς το σχέδιο ώστε να υπάρχει δυνατότητα εκτεταμένων συγκολλήσεων, προκατασκευών, κατά σειράν παραγωγή, γραμμή συναρμολόγησης, ενιαίο 'μπλοκ' υπερκατασκευής / γέφυρας στο μέσο και υδραυλωτούς λέβητες. Τα νέα ναυπηγεία TODD και KAISER, αρχικά κατασκεύασαν 60 πλοία, επονομαζόμενα OCEANS, με την τιμή έκαστου περίπου στο $1.600.000, ακολουθούμενα από 200 πλοία του προγράμματος 'Στόλου Λίμπερτι Έκτακτης Ανάγκης' (Emergency Liberty Fleet) σε όλα τα Αμερικανικά ναυπηγεία, τα οποία και καθιέρωσαν το όνομα Λίμπερτι (LIBERTY) για το συγκεκριμένο βασικό τύπο κατασκευής EC2-S-CI. Στη συνέχεια κατασκευάστηκαν καινούργια ναυπηγεία και κλίνες καθέλκυσης καθώς και επιτεύχθηκαν ρεκόρ παραγωγικότητας. Το ROBERT PEARY, στα τέλη του '42, καθελκύστηκε τέσσερις ημέρες και 15,5 ώρες μετά την τοποθέτηση της τρόπιδας και παραδόθηκε τρεις ημέρες και 12 ώρες αργότερα, ένα  σύνολο περίπου 8 ημερών. Το πρώτο πλοίο ωστόσο, το PATRICK HENRY στο τέλος του '41, είχε χρειαστεί ένα σύνολο 245 ημερών, το εικοστό 120 ημέρες και το πεντηκοστό 58 ημέρες, χρόνος που διατηρήθηκε και ως ένας μέσος όρος του χρονικού πλαισίου ναυπήγησης. Μέχρι το 1945, κατασκευάστηκαν περίπου 2600 Λίμπερτι, πράγμα που δικαιολογεί το μύθο του ενός πλοίου την ημέρα, αλλά όχι ένα πλοίο σε μια ημέρα. Ο άλλος μύθος για το 'αξίζει για ένα ταξίδι στον Ατλαντικό' αντικατοπτρίζει τις τεράστιες απώλειες των νηοπομπών του παγκόσμιου πολέμου. Τα Λίμπερτι που επιβίωσαν διήρκεσαν 20 χρόνια και πλέον. 

Tα Συμβόλαια Ναυπήγησης Λίμπερτι θα πρέπει να αποτέλεσαν μια ενδιαφέρουσα άσκηση στη Διαχείριση Κινδύνων.
Από τότε τα πλοία έχουν αυξηθεί σε μέγεθος, απόδοση και δυνατότητες. Ένα Λίμπερτι είχε χωρητικότητα 10.000 τόνους με ταχύτητα 10 κόμβων και κατανάλωση 25 τόνων καυσίμου.  Ένα φορτηγό χύδην τύπου Panamax Bulker φέρει 75.000 τόνους στους 15 κόμβους με την ίδια περίπου κατανάλωση.  Αύξηση δεκαπλάσια ως προς την απόδοση.  Πριν λίγα χρόνια, κάποιος μπορούσε να παραγγείλει ένα Panamax με τιμή $20 εκατομμύρια δολαρίων ΗΠΑ.  Σήμερα, δε βρίσκεται κλίνη ναυπήγησης με περισσότερα απο τα διπλά.

Οι κίνδυνοι είναι πολλοί, αλλά επίσης πολλά και τα επιτεύγματα. Οι εμπειρίες μου ναυπήγησης είναι στην Αγγλία, Σκωτία, Ιαπωνία, Γερμανία, Πολωνία, Κορέα, Βραζιλία, Ισπανία, Δανία, Ιταλία, Ρουμανία, Ουκρανία, Κίνα, Τουρκία. Ένας σημαντικός προσωπικός κίνδυνος.  Όχι, εν πολλοίς στις συναλλαγές με τους κατασκευαστές, όσο με τους τοπικούς άρχοντες, τελωνεία, ξενοδόχους και, φυσικά εθνικές κουζίνες. Τα πλοία ήταν στην πλειοψηφία τους φορτηγά και πετρελαιοφόρα και σταδιακά επίσης επεκτάθηκαν σε container / multipurpose, αερίου, τσιμέντου και άλλων ειδικοτήτων. Υπήρχαν, φυσικά, πολλοί άλλοι κίνδυνοι, αλλά τα πλοία που κατασκευάστηκαν ήταν θαυμάσια και οι συμβάσεις συνεπώς επαρκείς εκείνο τον καιρό.

Η παρούσα εργασία καλύπτει και περιορίζεται στο τεχνικό / λειτουργικό μέρος των ναυπηγήσεων.  Αυτά βεβαίως βαδίζουν μέσα στο επιχειρησιακό και οικονομικό πλαίσιο το οποίο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και τις δικές του ανάγκες και είναι θέμα άλλης ξεχωριστής  εργασίας.  Οι πλευρές αυτές όμως πρέπει να συντονίζονται και αλληλοεπιρεάζονται θετικά.

Το πληρες άρθρο είναι διαθέσιμο μόνο για τα μέλη ΕΛ.Ι.Ν.Τ.
Αν είστε μέλος παρακαλούμε συνδεθείτε με τον κωδικό σας.
Για να γίνετε μέλος ΕΛ.Ι.Ν.Τ. ακολουθήστε τις οδηγίες στις Εγγραφές Μελών
Τετάρτη, 24 Απριλίου 2013

TRAINING WORKSHOP, ΠΟΥ ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ «ΕΛΙΝΤ» / «MAR.TEC.M.A.» / «Ε.Ε.Δ.Ε.» ΣΤΙΣ 19 & 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2013, ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ:
«ΗΦΑΙΣΤΟΣ 2013» / ΑΘΗΝΑ & «HE.M.E.EXPO. 2013» / ΣΑΓΚΑΗ

Σε συνέχεια της προηγούμενης – ενημερωτικής εσπερίδας που οργανώθηκε

Περισσότερα...
Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016

Το καθιερωμένο βραβείο ΕΛ.Ι.Ν.Τ απονεμήθηκε φέτος κατά τη διάρκεια του Επίσημου Δείπνου στο Ναυτικό Όμιλος Ελλάδος στον κ. Αθανάσιο Μαρτίνο για τη μεγάλη του προσφορά στο ναυτιλιακό χώρο αλλά και για το σημαντικό κοινωνικό έργο.

Περισσότερα...
Παρασκευή, 02 Μαΐου 2014

ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ TOY 9ου ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΝΑΥΤΙΚΗΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Γίνεται γνωστό ότι την Τρίτη 08/04/2014 με πρωτοβουλία του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας» πραγματοποιήθηκε

Περισσότερα...
Δευτέρα, 08 Απριλίου 2013

ΕΣΠΕΡΙΔΑ – “HEPHAESTUS 2013” ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/03/2013

Πραγματοποιήθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία η πρώτη προγραμματισμένη ενημερωτική εκδήλωση του forum «Ήφαιστος 2013» την Παρασκευή 29/03/2013 στις εγκαταστάσεις της «Environmental Protection Engineering» – E.P.E. S.A. Περισσότερα...